عروجی | شهرآرانیوز - پسِ هرکاری در حوزه کتاب، عشقی نهفته است و سر پرشوری که میخواهد تمام عالم و آدم را کتاب خوان کند و دست هر بنی بشری را در هرنقطهای و به هرصورتی که شده به کتاب برساند. این جماعت که تعدادشان کم هم نیست؛ اما آن طور که باید با هم ارتباطی ندارند، شبکهای ندارند تا از فعالیتها و عملکرد همدیگر آگاهی پیدا کنند و حتی بتوانند بعد از مدتها یک بار دور هم جمع شوند و با هم حرف بزنند.
خیلیها کتاب و کتاب خواندن را با ارزش میدانند؛ اما اغلبمان باور نداریم که خیلی از تغییرات بزرگ و راه حلها را میتوان از کتاب گرفت و باور نداریم که یکی از مؤلفههای مهم و کلیدی سنجش شرایط فرهنگ هر جامعه، وضعیت کتاب و کتاب خوانی آن جامعه است، چون اگر باور داشتیم سرانه مطالعه کشورمان وضعیت خوبی داشت. حالا با همت مؤسسه کتاب پردازان و جلیل معماریانی همایشی با عنوان «تابستون پرملاط کتابی» برگزار شده تا مروجان کتاب هم وارد یک شبکه گسترده و سراسری کتاب خوانی شوند و هم با شرکت در این دوره با آگاهی بیشتری در این راه قدم بردارند.
توحید کریمی، مسئول این همایش و مدیر مرکز جامع ترویج کتاب بوکزیستو، میگوید؛ چهار سخنران هرکدام درباره این صحبت کرده اند که چطور میشود از کتاب بهره و کمک گرفت تا اتفاقات و مشکلات زندگی مان را حل کنیم، موضوعی که شاید کلیشه ای، اما در نگاه دیگری اساسیتر و پراهمیت است. او میگوید: «آقای جلیل معماریانی اول تأثیر کتاب خوانی در مهندسی فرهنگی را واکاوی کرد و مفصل درباره اش حرف زد.
این کتاب خواندن در خانواده و کاهش بزهکاریها چه نقشی دارد و چه نقشهای از فضای کتاب خوانی در کشور ارائه میدهد.» کریمی میگوید که دکتر انصاری زاده نیز در ادامه به این میپردازد که چطور فکر و ذهنمان را به کتاب علاقهمند کنیم. «ایشان روشی دارند به عنوان «مطالعه سیستماتیک»؛ اینکه از یک کتاب تمام وکامل بهره برداری کنیم. روشی که باعث میشود هم سرعت مطالعه مان را افزایش دهیم و هم انگیزه مان را.»
صالح مدرس زاده، یکی از مروجان کتاب در فضای مجازی، است. او سال هاست در این حوزه فعالیت میکند و در صفحه اینستاگرامش چه به صورت تصویری و چه به صورت مکتوب، کتاب معرفی میکند. کریمی میگوید که او در این همایش از تجربههای خودش برای شرکت کنندگان حرف میزند.
«در بخشی آقای مدرس زاده از این حرف میزند که یک نفر اگر بخواهد در اینستاگرام صفحهای برای فعالیت در حوزه کتاب داشته باشد باید چه بکند.» در نهایت توحید کریمی بحث شبکه سازی کتاب را مطرح میکند که خود سخنران این بخش از مراسم است. کریمی معتقد است: «چندسال پیش پژوهشی منتشر شد که نشان میداد راه اصلی فرهنگ سازی در حوزه کتاب خوانی با مسابقه کتاب یا معرفی کتاب نیست، بلکه به یک کار ریشهای نیاز داریم.
ما به شبکه سازی احتیاج داریم. اینکه من دارم در حوزه کتاب خوانی فعالیت میکنم، قطرهای هستم در یک دریای بزرگ. این قطرهها برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز دارند یکجا جمع شوند و با هم جریانی را بسازند. ما نیاز داریم یک سری شبکههایی در حوزه کتاب تشکیل بدهیم که این آدمها بتوانند این کار را بکنند. برای همین قرار است شبکهای از سفیران کتاب داشته باشیم که خودشان کتاب خوان، کتاب دوست و دغدغه ترویج کتاب دارند. ما اینجا یاد میگیریم هر سفیر در چهار حوزه ارائه، شناخت، رسانه و درآمدزایی در حوزه کتاب فعالیت کند. جریان مروجان کتاب تا زمانی که یکدست نشوند نمیتوانند فعالیت بهتر و ثمربخشی داشته باشند.
صالح مدرس زاده که خود سال هاست در فضای مجازی به معرفی و مشاوره در حوزه کتاب مشغول است و در همایش «تابستون پرملاط» تجربه هایش را منتقل کرد میگوید: «مدتی است که در فضای مجازی کتابهایی را معرفی میکنم که به نظر خودم ارزش بیشتری برای وقت گذاشتن دارند و در کنارش شرایطی را مهیا میکنیم که همه به آن دسترسی پیدا کنند. خب این کار اساسا با بلاگری کتاب متفاوت است.
من خودم فکر میکنم بلاگر کتاب نیستم؛ بلکه بیشتر مشاور کتاب هستم. از یک طرف، شاید در نگاه اول به نظر برسد که من دارم یک کار علمی و تخصصی انجام میدهم، اینکه ما در حوزهای که کتاب معرفی میکنیم لزوما باید تخصص هم داشته باشیم، این طور نیست و من برمبنای یک سری شاخصه کتاب معرفی میکنم و در نهایت خود مخاطب انتخاب میکند.
مخاطب همان طور که برای سلامتی جسم خودش و مسائل مرتبط با اعتقادات و عبادات و انواع و اقسام مسائل زندگی اش دنبال مشاور است، در حوزه مطالعه هم باید کسی را کنار خودش داشته باشد تا بتواند از وقتش بهترین استفاده را بکند. یک وقتیهایی برخیها حس میکنند با توسل به کتاب میتوانند سریع اطرافیانشان را تغییر بدهند. مثلا در نگاه اول یک نفر احساس میکند در حوزه اتفاقات مذهبی چالشهای زیادی دارد. خب یک نفر سریع بیاید کتاب مذهبی پیشنهاد کند. در صورتی که اول باید قدم به قدم و براساس علاقه مندیهای طرف مقابل جلو رفت. ما باید اول اعتمادسازی کنیم و بعد برویم سراغ محتوا و بعد آرام آرام به او کتاب معرفی کنیم. میدانید برخیها به کتاب به عنوان کالایی نگاه میکنند که سریع و خیلی شیک میتواند کار خودمان و اطرافیانمان را راه بیندازد.»
مدرس زاده میگوید کاری که او میکند شباهتی به بلاگری کتاب ندارد: «بلاگری کتاب در فضای مجازی بیشتر روی فانتزیها سوار است و حتی به تفریح کردن میماند. بیشتر جلوه است تا عمق. ظاهر است تا محتوا، البته در حوزه بلاگری کتاب نکتههای مثبتی هم وجود دارد؛ اما در کل موافق آن نیستم و بیشتر روی مشاوره در این حوزه اصرار دارم. از آن طرف شخصی که به طور جدی وارد این حوزه میشود باید کارش را رونق بدهد و ایده هایش را روی زمین واقعیت بسط بدهد و آنها را اجرایی کند.»